• سه شنبه،30 آبان 1396
  • ورود
   
    • شماره نهم- پاییز و زمستان 1393
    • تحلیل استراتژیک عرصه های خدمات رفاهی گردشگری مذهبی در کلانشهر مشهد (با تاکید بر مدیریت کیفیت منسجم گردشگری مذهبی)

      تحلیل استراتژیک عرصه های خدمات رفاهی گردشگری مذهبی در کلانشهر مشهد (با تاکید بر مدیریت کیفیت منسجم گردشگری مذهبی)

      مهدی سقایی
      ارائه شده درشماره نهم مجله مشهدپژوهی
      کلمات کلیدی :مدیریت کیفیت منسجم، خدمات رفاهی، گردشگری مذهبی، سناریو، تحلیل شکاف، مشهد
      مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی کشور و مقصد گردشگری مذهبی در مقیاس‌های ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود. در کلان‌شهر مشهد محدوده تجلی متن فضایی گردشگری مذهبی (کنش گردشگر/ میزبان)، شهر (شامل حیات شهری، ...

      مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی کشور و مقصد گردشگری مذهبی در مقیاس‌های ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود. در کلان‌شهر مشهد محدوده تجلی متن فضایی گردشگری مذهبی (کنش گردشگر/ میزبان)، شهر (شامل حیات شهری، سیمای شهری، ساختار فضایی – کالبدی و شهر تعاملات اجتماعی) با مقتضیات حضور گردشگران مذهبی و انتظارات و نیازهای رفاهی ایشان از شهر میزبان هماهنگ است. باوجودآنکه به نسبت در شهر مشهد خدمات رفاهی از تراکم بالایی برخوردار هستند، ولی نسبت خدمات‌دهی به گردشگران مذهبی و برآورد خدمات رفاهی آن‌ها دچار مسائل و مشکلات فراوانی است. در ایام پیک گردشگری مذهبی شاهد هستیم که گردشگران ورودی از خدمات رفاهی مناسب برخوردار نیستند و گاه در ترکیب با شرایط بد اقلیمی، این عدم برخورداری به‌شدت افزایش‌یافته، نایاب گردیده و به هزینه گزاف به گردشگران تحمیل می‌شود. از سوی دیگر به هنگام ایام غیر پیک و بخصوص در زمانی که تعداد گردشگران به پایین‌ترین حد خود می‌رسد (به‌عنوان‌مثال در ایام ماه رمضان)، کمبود مشتری محصول گردشگری شهر مشهد (در فقدان خلاقیت لازم جهت جذب مشتری) نارضایتی اکثر صاحبان مشاغل خدمات رفاهی گردشگری را سبب می‌گردد. این فراز و نشیب‌ها در برآورد خدمات رفاهی گردشگر و سودمندی میزبان از عرضه محصول گردشگری در شهر مشهد بیش از همه ناشی از عدم شناخت از واقعیت‌های متن فضایی گردشگری مذهبی شهر مشهد و فقدان استراتژی‌های لازم جهت مدیریت کیفیت منسجم (IQM) خدمات گردشگری مذهبی است. بدین لحاظ در این مقاله به تحلیل و ارزیابی خدمات رفاهی گردشگری مذهبی در شهر مشهد به روش ارزیابی استراتژیک اقدام گردید. در بستر مدل ارائه‌شده از مدیریت کیفیت منسجم خدمات رفاهی گردشگری و پرسشنامه‌ای محقق ساخت از حدود 68 کارشناس و متخصص نظرخواهی شد و با تجزیه‌وتحلیل نتایج به‌دست‌آمده در مدل MS-SWOT استراتژی اقدام در شش حوزه خدمات رفاهی اهم از اقامت، پذیرایی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، اوقات فراغت و اطلاع‌رسانی و تبلیغات مشخص گردید و در نتیجه بررسی‌ها در چارچوب استراتژی اقدام، استراتژی عملیاتی و سیاست اجرایی دارای اولویت در هر شش حوزه به تفکیک ارائه گردیده و تحلیل شکاف مدیریت کیفیت منسجم گردشگری مذهبی در شهر مشهد انجام گرفت. در پایان هم با ارائه سناریوهای منتج از تحلیل، سناریوی ترکیبی مدنظر انتخاب گردید.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • سایت های مرتبط
    شورای اسلامی شهر مشهد مقدس
    دانشنامه شهر مشهد
    معاونت برنامه ریزی و توسعه
    معاونت حمل و نقل و ترافیک
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 1,083,226
    تعداد بازدید امروز : 96
    تعداد بازدید دیروز : 468
    آخرین به روزرسانی : 13:55  1396/08/29
  • ارتباط با مدیریت
  • تلفن :31291084
    فکس :31291180
    آدرس :مشهد- میدان شهدا-ساختمان تالار شهر مشهد-طبقه دوم- مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد می باشد.