•  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 58
      کد: 133946
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۵/۲۹

      چهارصد و نهمین شماره آشنایی با مدیریت شهری (تجارب جهانی) با موضوع "مزارع شهری: 10 پروژه خلاقانه از سراسر دنیا"

      مقدمه
      مفهوم جنگل غذا، ریشه در کشاورزی پایدار دارد. کشاورزی پایدار فلسفه‌ای است که طرفدار مدیریت چشم‌اندازهای کشاورزی در هماهنگی با طبیعت و اکوسیستم می‌باشد. جنگل غذا، جنگلی است که دسترسی افراد جامعه را به بازدید و برداشتن محصولات تازه از این مکان‌ها فراهم می‌آورد. در این جنگل، انواع درختان میوه‌، مغزها و درختچه‌ها همراه با گیاهان دارویی، تاک‌ها و سبزیجات گوناگون خوراکی کاشته می‌شوند. امروزه، جوامع شهری بطور فزاینده‌ای، به این فعالیت به عنوان راهی برای بکارگیری زمین‌های کمتر استفاده شده شهری جهت آمیختن اهداف کشاورزی با اهداف ایجاد فضاهای باز و تفریحی و توسعه اجتماع روی آورده‌اند. در ادامه چند مورد پروژه جنگل غذایی شهری به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
      چهارصد و نهمین شماره آشنایی با مدیریت شهری (تجارب جهانی) با موضوع "مزارع شهری: 10 پروژه خلاقانه از سراسر دنیا"


      «گرو آپ باکس»[1]، لندن، انگلستان

       
      «گرو آپ باکس»، یک محفظه حمل و نقل ۶ متری است که در درون آن ماهی تیلاپیا پرورش می‌یابد و از ضایعات آن برای کود دهی سبزیجاتی که در ستون‌های عمودی این محفظه کاشته شده‌اند، استفاده می شود. طراحانِ این ایده عنوان "محفظه غذا" را برای آن بکار می‌برند. در داخل این محفظه آبی که طول آن حدود 60 متر است، ماهی‌های تیلاپیا در مخازنی که به همین منظور تعبیه شده‌اند تا فضای کافی را برای رشد ماهی ها فراهم آورند پرورش داده می‌شوند؛ در حالی که در بالای محفظه، سبزیجات در ستون‌های عمودی کشت می‌شوند. آب از مخازن تیلاپیا در درون ستون‌ها جریان می‌یابد، جایی که‌ ماهی‌های تلف شده تغذیه‌ی حدود ۴00 گیاه را تأمین می‌کنند. ماهی‌ها و سبزیجات به رستوران‌های همان منطقه فروخته می‌شوند.
      «بیکن فود فارست»[2]، سیاتل، واشنگتن، آمریکا

       
      در پروژه‌ی «بیکن فود فارست» واقع در سیاتل، زمین‌های عمومی با تغییر کاربری به جنگل خوراکی تبدیل شده است، جایی که ساکنان از جستجو در یک جنگل 7 هکتاری در مجاورت یک بوستان شهری، برای یافتن میوه‌ها، دانه‌های خوراکی، کدو تنبل و ده‌ها بوته‌ی توت استقبال می‌کنند. هدف از این پروژه، تقلید از یک اکوسیستم طبیعی و ایجاد فضایی که نیازمند نگهداری کم‌تر و تولید محصول بیشتر  است می‌باشد.
      «پاسونا گروپ»[3]، توکیو، ژاپن


       
       
      در دفتر مرکزی این گروه در توکیو، گوجه فرنگی‌ها از سقف آویزان هستند. گیاهان دارویی در سالن جلسات رشد می‌کنند و برنج آسیاب نشده زینت‌بخش راهروها است. کاشت گیاهان در این مکان با هدف آرامش بخشیدن، تشویق تفکر نوآورانه در مورد کشاورزی و ایجاد حس تعلق اجتماعی نسبت به محصولات در کارکنان صورت گرفته است. مواد غذایی که در شرکت رشد می‌کنند، در رستوران  آن سرو می‌شوند.
       
      « مزرعه بازار» [4]، کارولینای شمالی، آمریکا

       
      این«مزرعه بازار» در زمینی به وسعت 743 هزار متر مربع افتتاح شده است که در آن انواع قارچ، سبزیجات و میوه‌ها پرورش داده می‌شود. بنیامین گرین، بنیان‌گذار «مزرعه بازار» برآن است تا با حذف سفر از مزرعه به مغازه، این سفر را کارآمدتر کند. در این «مزرعه بازار»، میوه‌ها و سبزیجات مختلف در طبقات بالا رشد می‌کنند و در طبقات زیرین، فروشگاه‌های مواد غذایی در نظر گرفته شده است تا محصولات تولیدی همان محل در آنجا به  فروش برسد.
      «اسکای گرینز»[5] ،ِ منطقه لیم چوکانگ، سنگاپور

       
      در «اسکای گرینز»،کاهو، اسفناج و انواع سبزیجات آسیایی بر روی یک ساختار  A شکل، بلند و باریک کشت می‌شوند و رشد می‌یابند. این ساختار به گونه‌ای طراحی شده است که گیاهان در درون آن به آهستگی به گردش در می‌آیند تا بهره کافی را از نور خورشید در تمام اوقات ببرند. سنگاپور، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورها در جهان، فضای اندکی برای کشاورزی دارد. از این رو ابداع سیستم «اسکای گرینز»، با 32 طبقه پوشیده از سبزیجات به عنوان آسمانخراشی از گیاه برای رشد بیشتر مواد غذایی در فضایی محدود، ایده خلاقانه‌ای است. در «اسکای گرینز» که اکتبر سال 2012 راه اندازی شده است برداشت و تحویل سبزیجات به بازارهای سنگاپور به طور روزانه صورت می‌گیرد.
      «بروکلین گرنج»[6]، بروکلین، نیویورک، آمریکا

       
       بروکلین گرنج شامل 2.5 هکتار زمین کشاورزی بر فراز دو ساختمان اداری می‌باشد. هدف از این پروژه، تولید مواد غذایی بدون افزایش رد پای کشاورزی است. هرساله در این عملیات کشاورزی بیش از 23 تٌن مواد غذایی تولید می‌شود که در بازارهای میوه و تره‌بار و عمده فروشی‌ها به فروش می‌رسد. به علاوه در راستای کمک به تأمین غذای محلی شهر نیویورک، این مزرعه سالانه بیش از یک میلیون گالن(حدود 38 میلیون لیتر) روانآب را نیز جذب می‌کند و منجر به کاهش باری می‌شود که سیستم‌های شهری باید مدیریت کنند.
      «دئورتا ناتئا»[7]، سائوپائولو، برزیل

       
      در پروژه «دئورتا ناتئا» کاشی‌های بزرگ ضد آب بصورت وارونه بر روی پشت بام  نصب می‌شود. حاصل آن، ایجاد یک گودال طویل و باریک Vشکل است که می‌تواند با خاک پر ‌شود. با این ابتکار، مزرعه‌های کوچکی در پشت بام، بالکن و دیگر مناطق مفروش و مسطح ساختمان‌ها بوجود می‌آید. این تخته کاشی‌های برآمده به راحتی برای کودکان و معلولین قابل دسترسی باشند. از آنجا که این کاشی‌ها، در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، قادرند رطوبت را به مدت طولانی‌تری در خود نگه ‌دارند و در نتیجه این امکان برای تولید کنندگان فراهم می‌آید تا میزان مصرف آب را به طور چشمگیری به حداقل برسانند.
      « باغ پرنسس»[8]، برلین، آلمان

       باغ پرنسس یک مزرعه شهری است که در سایه دیوار سابق برلین، بین ایستگاه‌های متروک مترو، دیوارهای بتنی نقاشی شده و بلوک‌های آپارتمان‌های قدیمی قرار گرفته است. در داخل حصارهای پوشیده شده با برگ انگور، سبزیجات مختلف بسیار زیادی رشد می‌کنند که تمامی آنها در محفظه‌های قابل حمل، تتراپک‌های بازیافت شده، کیسه‌های برنج و جعبه‌های پلاستیکی کاشته شده‌اند که در صورت لزوم، همگی قابلیت جابجایی و انتقال به مکان دیگر را دارند. بازدیدکنندگان می‌توانند از این سبزیجات بچینند، در مورد برداشت بذر و ترشی انداختن سبزیجات آموزش ببینند و یا می‌توانند در کافه تریای مجاور با خوراکی‌هایی که از تولیدات همین باغ تهیه شده از خود پذیرایی کنند.
       
      مزرعه لوفا»[9]، مونترال، کانادا

       
      جنبش "خرید محلی" این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. با این همه، خرید محلی می‌تواند به معنای غذای تازه‌تر و سالم‌تر، اقتصاد محلی قدرتمندتر، ارتباط مستقیم با تولید کنندگان مواد غذایی و در برخی موارد (نه همیشه) انتشار کربن کمتر باشد. اما بیشتر شهروندان گزینه‌های محدودی برای شرکت در جنبش غذای محلی دارند از جمله بازدید از مزارع کشاورزی میوه و تره‌بار و عضویت در انجمن حمایت از کشاورزی. کارآفرینان اجتماعی شیوه‌های خلاقانه‌ای را ابداع نمودند تا کشاورزی را به بخش مکمل زندگی شهری تبدیل نمایند. مصداق آن مزارع لوفا در مونترال کانادا با هدف تشویق شهروندان به استفاده از " مواد غذایی محلی" می باشد.
      «مزارع لوفا» دارای دو گلخانه پشت بام گسترده به مساحت 75/1 هکتار است که طیف وسیعی از سبزیجات، گیاهان دارویی، انواع فلفل و بادمجان در آن تولید می‌شود. تولیدات این مزارع با محصولات کاملاً محلی از جمله پاستا و اسپاگتی دست‌ساز، نان تازه و شکلات تیره با ترکیب روغن گیاهی هر هفته بطور متوسط به 4 هزار مشتری تحویل می‌گردد.
      تحلیل و نتیجه گیری
       
      بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌‌‌‌‌کنند. رشد جمعیت شهری سبب افزایش تقاضای مواد غذایی شده است. تأمین فضای مورد نیاز برای پرورش محصولات کشاورزی در فضاهای شهری نقش مهمی را در ارتقاء امنیت غذایی و تأمین غذای سالم دارد. یکی از روندهای زیست‌محیطی و غذایی در عرصه‌های شهری، توسعه کشاورزی شهری در روش‌های متنوع آن است. مزارع محلی، گلخانه‌های زیرزمینی و …. از جمله روش‌هایی هستند که برای توسعه کشاورزی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات تولید شده در شهرها و در باغ‌ها و مزارع عمودی باعث کاهش زمان دسترسی مصرف کننده به محصول و همچنین بهبود کیفیت محصول در دست مصرف کننده و بهبود محیط زیست می‌شود. کشاورزی شهری می‌تواند ارزش های زیبایی شناختی جامعه را بهبود بخشد و فضای بیرونی بیشتری را برای ساکنان و بازدیدکنندگان تهیه کند. باغ های عمودی، محیطی آرام و لذت بخش برای ساکنین تأمین می‌کنند. با این اوصاف و با توجه به اینکه کشاورزی شهری به عنوان یک پدیده نوظهور در فرآیند توسعه پایدار شهری شناخته می‌شود و نقش مهمی در آینده برنامه‌ریزی و طراحی شهری ایفا می‌کند، شایسته است مدیران شهری همت گمارند و با در نظر داشتن موقعیت فوق‌العاده و برجسته شهرهای ایران برای کشاورزی، زمینه ایجاد فضا برای تولید مواد غذایی را، البته با در نظر گرفتن تمام جوانب زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در شهرها فراهم آورند و طراحی شهرهای مولد و تولید صنایع غذایی بومی را نه به عنوان یک رویکرد دوره‌ای بلکه به عنوان یک سیاست اصلی در روند برنامه‌ریزی شهری در نظر داشته باشند.
       
      منبع:
       
      مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد
       
       مرداد ماه 96




      [1] GrowUp Box
      [2]Beacon Food Forest
      [3] Pasona Group
      [4] Farmery
      [5] Sky Greens
      [6]Brooklyn Grange
      [7]Deu Horta Na Telha
      [8]Prinzessinnengarten
      [9] Lufa Farms
      تعداد بازدید: 58
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • سایت های مرتبط
    معاونت برنامه ریزی و توسعه
    معاونت حمل و نقل و ترافیک
    معاونت اقتصادی
    معاونت مالی و اداری
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 1,045,612
    تعداد بازدید امروز : 440
    تعداد بازدید دیروز : 962
    آخرین به روزرسانی : 11:23  1396/07/02
  • ارتباط با مدیریت
  • تلفن :31291084
    فکس :31291180
    آدرس :مشهد- میدان شهدا-ساختمان تالار شهر مشهد-طبقه دوم- مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد می باشد.